Krosny patří mezi největší batohy. Proto by měly mít co nejlepší nosný systém, který bude chránit naše záda předáním hmotnosti batohu do nohou. Krom toho si dejme pozor i na dispozice a materiál.
Na expedici, nebo dlouhý výlet, kdy se budeme dotýkat s civilizací buď okrajově, nebo vůbec, s sebou potřebujeme pořádný batoh. Takový nás nesmí zklamat, musí se do něj vejít co nejvíce věcí a přes to se nám musí dobře nosit. Poznali jsme? Ano, jedná se o Krosnu. Krosny jsou vícedenní batohy, které mají objemový limit od 75 litrů výše. Pro účely dlouhého nasazení nebo pobytu v přírodě se vyrábějí i 120 litrové krosny. Takový objem s sebou nese jednu nevýhodu – velkou hmotnost. Batoh sám o sobě může být dost těžký, natož když jej naplníme nezbytnostmi v podobě spacáku, karimatky, jídla, převlečení a především vody. Je třeba tuto váhu přenést ze zad jinam, jak nato?
Stejně jako boty, můžeme i batohy koupit levné. Když koupíme levný malý batoh, nedáme za něj moc peněz a zřejmě nám ani nijak neublíží. Šetřit na krosně je však o zdraví. Celkový nosný systém mají krosny, vzhledem k nesené váze, velmi promyšlený. Jeho základem jsou vyztužená záda. Velmi často se používají duralové, nebo dřevěné výztuhy zad. Tato konstrukce drží batoh ve stálém tvaru, neohýbá se, ani nemačká. Výztuhy jsou přímo umístěné v zádovém systému, který je sám o sobě vypolstrovaný. To, aby batoh při své váze netlačil do zad. Na zádový systém jsou napojené dva ramenní popruhy, které mají stahovací pásky v horní části. Tyto pásky přitáhnou batoh k popruhům, čímž se stává stabilnějším. K stabilizaci batohu přispívá i hrudní popruh, ten drží ramenní popruhy na svém místě. Dalším a zřejmě nejpotřebnějším prvkem je bederní pás. Tento pás je přímo napojený na nosný systém batohu. Stahuje batoh k tělu, čímž mu zabraňuje v cestování po zádech. Tento pás zároveň přenáší váhu batohu do nohou, za což nám poděkují především naše záda. Nosné prvky jsou nejdůležitější. Až po nich se můžeme dívat na barvu a materiál. Krosna by měla každopádně být vyrobena z materiálu, který bude co nejodolnější. Předpokládá se u ní dlouhé nošení během expedicí, proto musí být materiál pevný a voděodolný. Případná pláštěnka situaci také zlepšuje.
Díky své velikosti poskytují krosny velký úložný prostor. Ten má většinou vlez z horní strany hned pod víkem. Velmi účelné je dělení vnitřního prostoru. Popřípadě přítomnost dalších kapes. Je nepříjemné, když je vnitřní prostor v jednom kuse a krosna dále nenabízí žádné další kapsy. To se může odrazit na naší mobilitě. Budeme chtít něco rychle vyndat, ale vzhledem ke špatné dostupnosti nám to bude trvat déle, než je zdrávo. Proto je příjemné, když krosna nabízí postranní kapsy, nebo rozvržení vnitřního prostoru.
Za svůj život budeme vybírat mnoho vybavení, které se bude i opakovat. Každopádně zrovna krosnám bychom měli věnovat péči při výběru a i více financí. Nejvíce se zaměřme na nosný systém. Musí být vyztužený, polstrovaný a sedět na zádech jako přibitý. Zároveň by měl být odvětrávaný, abychom se zbytečně nepotili. Ramenní popruhy, stejně jako bederní pás, nebo zádová část batohu, musejí být vypolstrované a z dobrých materiálů, aby se netřepily a něco vydržely. Což nás dostává k materiálu. Dnes jich je k dispozici několik. V armádě se používají formy nylonu, soukromé firmy jej používají také, nebo ho nahrazují polyesterem, ze kterého vyrábějí své vlastní materiály. Tak jako tak musí být pevný a voděodolný. Jinak riskujeme mokrý obsah, což je velmi nežádoucí. Další prvky, jakými jsou kompresní pásky a kvalitní spojovací materiály, jen přidávají na smyslu dobrého nákupu.