Ať už se to může zdát jakkoli šílené – neměli bychom nikam vyrážet bez lopaty. Ano, zní to trochu přehnaně. Samozřejmě, že nemluvíme o opravdu každé situaci a o klasické lopatě. Spíše se jedná o výlety do přírody na více dní, expedice a tak podobně. Na místo lopaty si dosaďme lopatku. Lopatky jsou prakticky zmenšeniny velkých lopat. Skrývají však navíc určité modifikace a výjimečnosti, které stojí za zmínku.
V rukou vojáků už od doby První světové války můžeme vnímat malou lopatku s dřevěným topůrkem. Už to byla polní lopatka. Jedná se prakticky o zmenšeninu klasické lopaty, která má sice menší rozměry, její mobilita a funkčnost však rozhodně menší není. Ano, sice se na násadu nevejde tolik materiálu, jako u větší sestry, to hravě vynahradí kompaktností a mobilitou. Tato obrovská výhoda z ní dělá ideálního přítele pro vojáka. Samozřejmě, že od té doby ušly dlouhou cestu. Dnes je dřevo nahrazeno buď plastem, nebo ocelí. I celá konstrukce prošla změnou - lopatka se dá ještě zmenšit. Jak? Jednoduše - mezi rukojetí a pracovní částí je kloub, díky kterému můžeme lopatku přeložit na půl a vložit do transportního pouzdra. To se připne k pasu nebo na batoh, kde čeká na své využití. Přemýšleli jsme někdy nad samotnou lopatkou? Bylo by skvělé, kdybychom s její pomocí mohli dělat víc věcí, že?
Nad samotnou lopatkou se už někdo zamýšlel. Řekl si – proč by nemohla splňovat více požadavků? Proč by nemohla být multifunkční? Díky takto zvolené otázce máme dnes k dispozici tak zvané multifunkční lopatky. Skládá se také z rukojeti a pracovní části, která je ale mnohem složitější. Díky aretační matici můžeme uzamknout lopatku v rovné pracovní poloze, složené poloze, ale i kolmé poloze. Takto uzamčená supluje práci krumpáče. Můžeme s ní kypřit zeminu před její vykopáním a tak dále. To ale není zdaleka vše. Stejně tak ji můžeme použít jako sekeru nebo pilu. Tipneme si jak? Pracovní část lopatky má dvě strany. Každá z nich má trochu jinou strukturu. Jedna je s ostřím a druhá se zuby - tedy podle sekery a pily. Taková polní multifunkční lopatka nás dokáže vytáhnout z ledajakého maléru. Stejně jako klasická polní lopatka, se dá i tato složit a uložit do transportního vaku. Vše je nějak moc složité, co když chceme jen lopatu na sníh?
Trochu jsme to zde zahltili multifunkčními možnostmi. I pro ty z nás, kteří pouze hledají lopatky do auta, poslouží tato kategorie. Takové lopatky mají delší topůrko a větší násadu. Vzhledem k tomu, že je vozíme v autě ani nepotřebujeme moc šetřit prostorem. Ale co materiály?
Ať chceme, nebo ne, opět přichází na řadu hliník který je ideální materiálem pro lopaty na sníh. Díky němu jsou lehké a odolné. Samozřejmě, že nemůžeme mít polní lopatku z hliníku. Zde musí zaujmout čestné postavení ocel, která je pevnější a tvrdší, jak hliník. Také se lépe zpracovává a není tak finančně náročná. Držadla, rukojeti a topůrka jsou ideálně v kombinaci - plast a kov, aby se zachovala pevnost spolu s odlehčeným držadlem. Při výběru takové lopatky si uvědomme, na co ji chceme. I do auta se hodí multifunkční, ale s sebou na výlet asi nepotáhneme hliníkovou na sníh.