📢 Posouváme se dál: Top–ArmyShop mění jméno na Rigad! Chci si přečíst více

V roce 1937 se stal Honeywell®, tehdy ještě Minneapolis- Honeywell®, lídrem na americkém trhu s ročním obratem $16mil a 3000 zaměstnanci. Cesta k takovému vzestupu byla však velmi strmá.

Co je Honeywell®? Mnoho lidí si při vyslovení tohoto amerického výrobce představí velmi šikovný systém termostatů pro domácnost. Zbytek si buď nepředstaví nic, nebo začnou překládat název společnosti do češtiny a vymýšlet. Jen malé procento ví, že společnost Honeywell® je světovým lídrem v mnoha směrech. Kromě řešení vytápění tak zasahuje do vesmírného programu, letectví, počítačů, ale také například ozbrojených složek. Zajímavé, že? Jak tento velikán začínal a co může dnes nabídnout? Jaké výrobky u nás naleznete? O tom bych se chtěl v následujícím článku trochu rozepsat. Snad si příště kromě termostatu vybavíme i jiné přínosy, obory a výrobky této ryze americké společnosti.

Nejdříve vám povím pár základních čísel, aby bylo jasné, co vlastně Honeywell® je. Společnost založena jedním člověkem v roce 1906 – Markem Honeywellem. Původní základna byla v Indianě, dnes je přestěhována do New Jersey. Jedná se o celosvětovou společnost s desítkami dceřiných společností a stovkami, ne-li tisíce projektů. Momentálně má společnost 131 000 zaměstnanců a roční obrat více než 40 miliard dolarů (stále roste).

Poslední čistý zisk společnosti v roce 2017 byl 1,65 miliardy dolarů. Slušné, že? Něco mi říká, že to nevydělají jen na termostatech.

Těžký začátek

Ačkoli byla společnost založena roku 1906, její kořeny sahají až do 19. století, přesně do roku 1885. V tomto roce si Albert Butz patentoval svůj nový vynález, kterým byl automaticky regulovatelný termostat pro uhelné vytápění. Následující rok založil společnost Butz Thermo-Electric Regulator Company. Koukám, že tenkrát se názvy neodvíjely od ovoce. V roce 1888 nastal úpadek, a tak Butz i se svými investory převedli patenty na právnickou firmu Pail, Sanford a Merwin, která se okamžitě přejmenovala na Consolidated Temperature Controlling Company. Bohužel se jich smůla držela, trpěli tak zvaným růstovým zadlužením. Nastalo pár změn názvů, pár restrukturalizací. Nakonec se v roce 1893 prodala jednomu akcionáři většina patentů. Tímto akcionářem byl W.R. Sweatt, který se v tom samém roce stal tajemníkem a hlavou financí. O pět let později, roku 1898, odkoupil zbytek akcií a stal se tak jediným vlastníkem. Společnost se později přejmenovala na Minneapolis Heat Regulator Company.

To už tu byl ale Mark Honeywell se svou Honeywell Heating Speciality Company založenou v Indianě. Záměr byl jasný – moderní řešení tepelných regulací a systémů. Tímto způsobem chtěl prodávat nejnovější technologie, své patenty. V roce 1922 koupil Mark společnost Jewell Manufacturing Company, což prospělo jeho podnikání především technologickými řešeními a automatizací.

Díky rychlému růstu se tak Mark Honeywell dostává do hospodářského konfliktu s nyní už prosperujícím W.H. Sweattem a jeho MHRC. Tento souboj vyústil ve sloučení obou společností a přejmenování nově vzniklého impéria na Minneapolis-Honeywell regulator Company, psal se rok 1927. Ke sloučení došlo především kvůli tomu, že obě společnosti měly patenty, které blokovaly druhou společnost v rozvoji. Mark byl zvolený za prezidenta společnosti a Sweatt za předsedu. Mark byl ve vedení do roku 1933.

Vzestup říše

Od roku 1927 šlo již vše správným směrem. Přetrpění černého pátku a světové krize, obou světových válek a mnoha úskalí provázela expanze nejdříve po celé Americe, následně Evropě a zbytku světa. Musím podotknout, že takový úspěch je především dílem W.R. Sweatta a jeho syna, kteří stáli v čele společnosti po dlouhých 75 let. Jejich systém byl prostý a zároveň geniální. S hybnou silou několika milionů dolarů, které měli na začátku třicátých let k dispozici, zkupovali menší společnosti se zajímavými patenty. Tím si prakticky kupovali nové, unikátní technologie, kterými doplňovali svůj záměr. V roce 1934 uskutečnila společnost první expanzi na mezinárodní trh. Prvními byla Kanada, Nizozemsko, následoval Londýn a další. Neuvěřitelné bylo, že 10 let po spojení, tedy v roce 1937 měla společnost 3000 zaměstnanců a více než 16 milionů dolarů roční obrat.

Nebudeme si podrobně vyprávět příběh, ačkoli bych rád. Jen zmíním pár dalších milníků, které byly pro společnost důležité. Velmi důležité byly kontrakty s armádou. Zde pomáhala společnost s vývojem zaměřovací techniky, ale především – vývojem autopilota. Tehdejší C-1 byl použit na mnoha bombardérech během WW2.

C-1 byl namontován i na bombardéru B-29 Enola Gay, který shodil atomovou bombu Little Boy na japonskou metropoli Hirošima.

Pokročilejší verze autopilota byla užívána po dlouhá desetiletí. Uměla dokonce i sama vzlétat. V roce 1953 představuje Honeywell svůj nejproslulejší produkt – T-86 Round thermostat, tedy automatizovaný termostat pro vytápění domů. Od 50. do 70. let spolupracovala Honeywell® s japonskou společností Asahi Optical. Zaměřovali se na dovoz a vývoj fotoaparátů Pentax. Honeywell se podílel i na vývojích počítačů, počítačových systémů, letectví a v neposlední řadě i zabezpečovacím technologiím. Na začátku osmdesátých let se Honeywell® pouští i do vesmírného programu. Dnešní hlavou společnosti Honeywell® je Darius Adamczyk.

Jak je vidět, společnost je mnohem více, než je výrobcem termostatů, ačkoli právě na nich začínala. Skrze ně se vypracovala až do dnešní podoby, kdy pomáhá snad ve všech průmyslech, které vás jen napadnou.

Věděli jste, že  Honeywell® je v konsorciu provozující závod Pantex shromažďující veškeré atomové bomby v americkém arsenálu. Působivé, že?

Dnešní přínos

Když už víme, co vlastně Honeywell® je, můžeme se podívat na divize, které jsou v dnešní době nejvýznamnější. Vedle termostatů a komplexních řešení v oboru vytápění a tepelném průmyslu je to například vojenství, kde se stará o technologie především automatizace. Dále si můžeme zmínit přínos v průmyslu, letectví, transportu. Honeywell působí také na poli bezpečnosti. Má své vlastní kamerové a zabezpečovací systémy. Dalšími divizemi jsou například chemicko-technický průmysl, výzkum a vývoj materiálů a mnoho dalších.

Co nás zajímá?

Pokud vás zajímá – čím může Honeywell® pomoci vám. Tak pokud nestavíte zrovna barák a nechcete od nich termoregulační systém, je to prosté. Společnost sice nabízí spoustu výrobků, některé například i prodává pod jinou značkou, ale ty, co nás budou zajímat zde jsou střelecká sluchátka, která mají zpracované velice dobře. V některých ohledech mohou konkurovat dobře známému Peltoru. Jak je vidět, Honeywell® je opravdu téměř ve všem.

Zobrazit filtr produktů
Přehrát video:Zobrazit detail produktu
Magazín články
Carinthia: oblečení a vybavení do extrémních podmínek!
Doba čtení: 6 minut15. listopadu 2024
Carinthia: oblečení a vybavení do extrémních podmínek!
Rakouská značka Carinthia je globálním lídrem a trendsetterem na poli vojenského a outdoorového oblečení a vybavení, určeného do extrémních a arktických podmínek. Těžiště jejího úspěchu leží v neustálém posouvání se vpřed a využívání pokročilých materiálů a technologií, jako je třeba legendární zateplení G-LOFT® nebo revoluční technologie Loftshell®, která zajišťuje výjimečný komfort i při náročných aktivitách. Vyzkoušejte i vy vybavení, které vyvinuli profesionálové pro profesionály!
5 vrstev funkčního oblečení do extrémních podmínek. Víte, jak je nejlépe nakombinovat?
Doba čtení: 7 minut11. listopadu 2024
5 vrstev funkčního oblečení do extrémních podmínek. Víte, jak je nejlépe nakombinovat?
Ačkoliv vám na běžných túrách v přírodě za mírného počasí bude stačit jedna, dvě nebo tři vrstvy funkční skladby outdoorového oblečení, v extrémních podmínkách existuje až 5 speciálně definovaných vrstev, které se svými vlastnostmi vhodně doplňují. Správná kombinace funkčních vrstev pomáhá chránit vaše tělo před vnějšími vlivy tak, abyste se udrželi v teple a komfortu a mohli úspěšně dokončit vaši misi. Které vrstvy to jsou a jaká jsou jejich specifika?
7 věcí, které by při podzimní túře neměly chybět ve vašem batohu
Doba čtení: 6 minut5. listopadu 2024
7 věcí, které by při podzimní túře neměly chybět ve vašem batohu
Podzim a zima v žádném případě neznamená konec outdoorových dobrodružství. Jen je potřeba tomu trochu přizpůsobit vaše outdoorové vybavení. Přibalte si do batohu těchto 7 užitečných věcí, z nabídky Rigad díky kterým vás zhoršené podmínky nezaskočí, a směle vyrazte ven!
Doprava zdarma od 2 500 Kč
97% zboží skladem
Garance vrácení peněz
Kamenné prodejny
Filtr
Dostupnost
Cena
Barva
Značka
Hmotnost
kg kg
Materiál