Název téhle tradiční německé společnosti je vlastně zkratkou – Hanwag ve skutečnosti označuje zakladatele firmy Hanse Wagnera. Výrobce obuvi s více než stoletou historií se specializuje na outdoorové boty a jde mu to dobře.
V průběhu své existence nepatřil Hanwag k typickým zástupcům startupů. Jeho růst nebyl raketový, ale naopak pomalý. Na druhou stranu byl stabilní a pokračuje dodnes. Díky tomu je dnes Hanwag tam, kde je. V prvních 83 letech své existence měla tahle německá firma jen dva ředitele. Tím prvním byl Hans Wagner, po němž podnik nese své jméno a který byl již třetí generací obuvníků či chcete-li ševců ve své rodině.
Druhým dlouholetým šéfem Hanwagu byl Hansův synovec Josef Wagner. V dnešní době se už sice nejedná o malou dílničku jako na začátku, ale i tak zůstává Hanwag silně specializovanou firmou a expertem na to, co dělá. Což oceňují nejen zákazníci, ale také zaměstnanci společnosti, kteří mají oprávněný pocit, že práce, kterou dělají, má smysl.
Jedním z těchto zaměstnanců byl i Franz Kreutner, který do firmy přišel jako uprchlík krátce po 2. světové válce. A zůstal zde po dobu dlouhých 47 let, mezi lety 1947 a 1994. Další stálicí v řadách Hanwagu byl Adam Weger, jenž s krátkými přestávkami ve společnosti pracoval mezi lety 1968 a 2015. Z toho velkou část na pozici šéfa výzkumu a vývoje – a považoval si ho i samotný Josef Wagner, který o něm hovořil jako o „perfekcionistovi, co se týče funkčních a technických detailů.“
Kvalitní a loajální lidé přirozeně přinášejí kvalitní výsledky. A tak už v 60. letech 20. století vyvážel Hanwag ve velkém do Spojených států lyžařské boty. Horolezecké boty Hanwag pak na trh přišly ještě předtím, než bylo horolezectví moderní. Předtím šlo o silně specializovanou záležitost relativně malého množství nadšenců, pro které nemělo cenu šít boty ve velkém. Boty Hanwag pro parašutisty byly zase navrhovány tak, aby umožňovaly co možná nejměkčí přistání.
Nejdůležitějším prvkem sortimentu značky Hanwag jsou však doposud pohorky a turistické boty. Tento typ obuvi dovedl německý výrobce k dokonalosti. Turistické boty Hanwag byly vždy navrhovány tak, aby zvládly nejen „příkré“ ulice německých měst, ale také (a to především) hory celého světa, vzdálené tropické oblasti i několikadenní treky.
Boty Hanwag toho vydržely hodně. Což mimo jiné znamená, že tahle společnost prosazovala myšlenku udržitelnosti ještě dávno předtím, než toto slovo začalo být všudypřítomné – respektive jak píše na svém webu samotný Hanwag, „než bylo znovuobjeveno v dnešním věku greenwashingu“.
Ačkoliv to možná v různých fázích existence Hanwagu bylo lákavé, společnost se nikdy neuchýlila k tomu, aby výrobu své obuvi přesunula mimo Evropu. I za cenu vyšších nákladů. Kvalita totiž byla pro Hanwag vždy důležitější než krátkozraké úspory, které by v konečném důsledku poškodily vnímání společnosti v očích zákazníků.
Náročnost výroby znamená, že dobré trekové boty sice vyjdou na vyšší tisíce korun, ale na druhou stranu jejich producent na nich má marži nižší než výrobce průměrných tenisek, které stojí polovinu této částky. Jedna bota se skládá z více než stovky součástí a každá z nich musí být kvalitní. Což znamená nulovou toleranci ke kompromisům. A teď je ještě nutné vzít v úvahu, že část technologií Hanwag – ale i další výrobci turistické obuvi – získává od externích dodavatelů, jako jsou Vibram nebo Gore-Tex.
Hanwag sídlí ve Vierkirchenu (což by se dalo přeložit jako „Čtyřkostelí“) u Mnichova v Bavorsku a boty pro něj vyrábí mimo jiné jistá rodinná obuvnická firma v Chorvatsku, která už více než tři desítky let dodává exkluzivně právě pro Hanwag.
Na počátku tisíciletí se Hanwag rozrostl natolik, že už nebylo v silách vedení udržet jej jako čistě rodinnou záležitost. V roce 2004 odcházel tehdejší šéf Hanwagu Josef Wagner do důchodu a protože za sebe nedokázal v okolí najít vhodnou náhradu, začal se poohlížet po kupci. Nakonec byla zvolena skupina Fenix ze Švédska, a to především z toho důvodu, že souhlasila se zachováním samostatnosti značky Hanwag. Ta tak i pod novým vlastníkem zůstává výrobcem kvalitní obuvi z Bavorska, který má jméno v celém světě.
A co dělá dobrou botu dobrou botou? Na závěr můžeme citovat Josefa Wagnera, který řekl: „Dobrá bota vlastně není nikdy hotová.“ Jeho slova naznačují, že inovace jsou něco, s čím můžeme u Hanwagu počítat i v průběhu dalšího století jeho existence.