Standard ATA 300 byl vyvinutý mezinárodní Asociací letecké přepravy (ATA či Air Transport Association) za účelem stanovení norem pro přepravní boxy a kufry v letecké přepravě. Tento standard slouží jako soubor zásad pro přepravní boxy používané při transportu různých druhů zboží vzduchem.
ATA 300 je soubor norem, který byl vytvořen především proto, aby bylo minimalizováno riziko poškození drahocenného obsahu kufrů a zavazadel pro profesionální leteckou přepravu zboží (cargo).
Zvláštní důraz byl přitom kladen také na minimalizaci hmotnosti a objemu těchto kufrů, neboť kapacita letadel je přece jen omezená a současně se s rostoucí hmotností zvyšuje i spotřeba a tím i cena přepravy. Konečným cílem je snížení nákladů na leteckou přepravu.
Normy ATA 300 stanovují i to, jakým způsobem má být s kufry manipulováno při nakládce a vykládce, jak by měly být jednotlivé kufry splňující určitou úroveň standardu ATA 300 označeny a dokonce i to, jaké bezpečnostní prvky by přepravní kufry pro letectví měly mít, aby se přišlo na případný pokus o neautorizované vniknutí.
ATA 300 jsou normy, které upravují pravidla pro komerční leteckou přepravu zboží. Zjednodušeně by se dalo říct, že se snaží poskytnout adekvátní ochranu s minimální hmotností balení a standardizovanými rozměry pro úsporu místa v nákladových prostorech letadel a zajištění správné identifikace kontejnerů a přepravních kufrů.
Právě to je důležité například při přepravě zbraní, munice a příslušenství, která nás v našem oboru zajímá asi nejvíce. U jednotlivých kufrů je navíc stanoveno, pro kolikanásobné použití jsou vhodné, a podle toho jsou tyto kufry rozděleny do kategorií.
Organizaci ATA založilo již v roce 1936 celkem 14 leteckých společností, přičemž cílem byla podpora členů a propagace letecké přepravy mezi veřejností. Za tímto účelem se už od počátku snažila standardizovat jednotlivé faktory, které souvisejí s leteckou přepravou.