Při konfliktu hrají naprostým prim emoce. V emočním rozladění lidé mnohdy řeknou něco, čeho potom litují. Platí to i obráceně. Když po hádce přemýšlí nad tím, co se všechno řeklo, často litují, že nebylo vyřčeno to, či ono. V obou případech za to mohou emoce. Je důležité se soustředit na jednu věc. Při hádce zachovejte chladnou mysl a snažte se uklidnit. Hádky s horkou hlavou, nebo dokonce v opilosti vedou akorát do ještě větších problémů. A to nikdo normální přece nechce…
Poradíme vám, jak slovní konflikt řešit. Z těchto rad si může k dobru stejně dobře obyčejný člověk, jako manažer konkrétního týmu.
Uvědomte si, že hádky a nedorozumění jsou staré jako lidstvo samo a jde vlastně z psychologického hlediska o celkem běžnou věc. Lidé, kterým se hádky vyhýbají, jsou velmi vzácní a svým způsobem jde o ohromnou přednost, kterou jim „běžní“ smrtelníci mohou maximálně závidět.
Z toho důvodu při žádné hádce nepanikařte a snažte se co nejvíce uklidnit a koncentrovat. Řekněte si, že hádka je aktuální problém, který je potřeba řešit, nejčastěji hned a jako k řešitelnému problému k celé hádce přistupujte.
Po emočním výbuchu je ignorace druhého názoru tou nejhorší věcí, kterou můžete při hádce udělat. Buďte vstřícní a věcní. Ptejte se na názor toho druhého. Hádka je vždy rozkolem několika názorů, a pokud nebudeme znát stanovisko druhé strany, nikdy se k uklidnění celé situace nedopracujete.
Jste lídrem nebo manažerem a máte ve svém týmu znesvářené strany. Pokud nebudete mít nadhled, nikdy jejich problém nevyřešíte. V horším případě vás celá situace může velmi snadno do hádky zatáhnout. Z toho důvodu řešte konflikty ostatních nezaujatě jako nějaký pozorovatel. Nesnažte se dělat unáhlená řešení. To celé situaci určitě neprospěje. Překročte své ego a dejte za pravdu člověku i přes to, že k němu nechováte velké sympatie. Jedině tak ve vás vaši podřízení uvidí osobu, která stojí za respekt.
Jak jsme si již řekli. Hádky jsou často velkou emociální hrou a v takové situaci má každý tendenci dělat zrychlené a unáhlené kroky. To je však špatně. Snažte se v takové situaci o opak. Dejte si pauzu, neodpovídejte a nekonejte hned a svou odpověď si pečlivě promyslete. Nezapomínejte, že to, co uděláte nebo řeknete, už nikdy nepůjde vrátit.
K tomu vám pomůže, jestliže budete pravidelně a dlouze dýchat. Jednak tím získáte potřebný čas pro férovou odpověď, mozek se okysličí a zároveň tím uklidníte mysl, která by jinak měla tendenci jednat unáhleně.
Vzájemné obviňování je cesta do pekel, která, jak známo, nikam nevede. Pokud chcete uklidnit situaci, vyhněte se obviňování. Vyhýbejte se i tendenci, že jedno obvinění přebijete dalším, mnohem horším. V tu chvíli se dostanete do neřešitelné situace.
I hádka může mít pozitivní účinky, které se projeví sekundárně. Nejčastěji tím, pokud si uvědomíte, že druhá strana měla pravdu. V tu chvíli, jestliže máte nastavené růstové myšlení, můžete přemýšlet na svém zlepšení. Hádka vám někdy poskytne návod, jak později a bez emocí konstruktivně řešit problém.
Řeč těla je v komunikaci velmi důležitá, byť ji nevnímáme tak přímo. Z agresivního tónu hlasu i agresivního tónu gestikulace, případně postoje těla jsme schopni včas rozpoznat gradaci hádky, která by mohla přerůst k bezprostřední agresi. Z těchto důvodů se nám sledování pohybů a postoje těla vyplatí. Můžeme tak odhadnout sílu a odhodlání druhé strany a podle této situace v klidu a věcně reagovat.
Poslední rada je téměř k nezaplacení. Pokud se lze hádce jakýmkoli způsobem vyhnout, pak to udělejte. Nenechte si pěnit krev jenom proto, že proti vám stojí člověk, jehož náplní života jsou vyhrocené situace. Preventivní, případně včasný ústup z hádky není rozhodně znakem nějaké slabosti. Naopak. Jde o znak jednání vyspělého a vyrovnaného člověka.
Přejeme vám co nejméně konfliktů a vyhrocených situací. Z celého stručného návodu je jasné, že při hádkách je zapotřebí udržet emoce na uzdě a nerozhodovat se v afektu. A pokud to bude jenom vhodné, pak dodržujte pravidlo číslo 8. Tedy, že moudřejší raději ustoupí…