📢 Posouváme se dál: Top–ArmyShop mění jméno na Rigad! Chci si přečíst více

Co je to cykloturistika a co k ní pořebujete?

14. prosince 2019Rady a tipyHájek PetrDoba čtení 8 minutPřečteno: 185x

Co se týče pojmu a hobby zvaného „cykloturistika“, tak to je vlastně turistika provozovaná na kole. Je to velmi populární záležitost i ve světě, nakonec jen u nás je již od konce 19. století. Celkem logicky se ale největšího rozšíření dočkala až dnes s penetrací trekových a horských kol. Co je tedy v této věci nutné a vhodné vědět?

Co se týče pojmu a hobby zvaného „cykloturistika“, tak to je jedna z oblastí turistiky, jen ale provozované na kole. Je to docela populární záležitost i celosvětově, jelikož jen u nás začala již koncem 19. století. Celkem logicky se ale největšího rozšíření dočkala až dnes s tím, jak se nám pěkně rozšířila treková a horská kola.

Podobné věci určitě nemusíte aktivně provádět jen pro to, abyste si skutečně dokonale užili trasy i vzduchu. Omezte se proto jen na trasy, kola a cyklo-sporty, co vám vyhovují zdravotně i jako hobby. Zdaleka nejpopulárnější je dnes ale samozřejmě běžná a pohodová jízda po horách.

Takže tak jak u nás máme různá turistická sdružení, obdobně máme i sdružení a organizace cykloturistické. Pro tento typ sportu a hobby v jednom hovoří pozitivně také stále větší objem u nás se nalézajících cyklotras a turistických tras okolo prakticky všech měst a obcí. Existují dokonce celé cykloturistické cestovní kanceláře s touto hlavní tématikou. 

Toto vše má ale jeden problém – na tradičních turistických trasách je i dnes přetlak cykloturistů, takže dochází nezřídka ke konfliktům a zraněním.

Jak se cykloturistika dělí podle počtu nesených věcí?

Jak se cykloturistika dělí podle počtu nesených věcí?

  • Na lehko – to znamená, že si daný cyklista poveze s sebou jen věci, co potřebuje během určité jízdy. Je to v platnosti u jednodenních výletů a to vždy během výletu z jednoho bodu anebo spojené s přepravou cyklo-busem (obvykle sezónní záležitost), vlakem nebo starým dobrým autem všech forem. Tohoto trendu se chytily i cestovní kanceláře, které nabízejí tento styl aktivní dovolené i u některých vícedenních zájezdů, takže dochází k tomu, že zavazadla + další věci vždycky převáží na místo nového nocování někdo z cestovky (tj. dedikované doprovodné vozidlo). 
  • Na těžko – to je pro změnu režim, kdy má cyklista všechny svoje věci pro vícedenní trasu u sebe. Obvykle jde o brašny umisťované na zadním nosiči, když toho má někdo povícero, tak se přidávají i na kolo přední.

Jaké vybavení k provozování cykloturistiky potřebujete?

Tradičně s sebou každý asi nosí vedle dalších tradičních turistických potřeb a dalšího případného speciálního vybavení (objem a počet roste s obtížností trasy):

  • Stan – dnes již dávno existují i stany s předsíní na uložení kol(a).
  • Cyklistický počítač – je užitečný tehdy, když potřebujete zjistit vaši rychlost nebo počet ujetých kilometrů.
  • Osvětlení – jakékoliv nestandardní situace během cesty vyžadují i dobré osvětlení, jelikož často může být mlha, dojde k defektu a propíchnutí pneumatiky za večera apod.
  • Nářadí – jde o věci, co obecně řečeno, provádí základní i složitější údržbu vašeho kola. Mělo by tam být i něco v případě roztrhnuté duše. Jestliže často jezdíte v místech, kde v okolí často není žádná civilizace, tak neuškodí mít s sebou i nějaké ty náhradní díly (záložní plášť se typicky hodí jako první).
  • Cyklopřívěs – jde o vozidlo, jenž pojme buď vašeho potomka anebo něco z nákladu. Tím u kola snižujete jeho zatížení a radikálně zvětšujete jeho užitečnost a praktičnost. I cyklo-přívěsy ale mají své mouchy, předně je to fakt, že když kolo přenášíte někam, jsou díky tomu ještě více těžká a neohrabaná v opravdu hodně náročném terénu. 
  • Brašny – měly by být samozřejmě přijatelně prostorné i odolné a ideálně i nepromokavé (stejně dobře poslouží i nepromokavé návleky). Ale dá se sáhnout i po vodotěsném typu s rolovacím uzávěrem. Na řidítka je zase praktická třeba brašna na foto-techniku (bezpochyby a dozajista to bude chtít polstrování). A u takové brašny na mapy zase pro změnu oceníte jak nepromokavost, tak i průhlednost.
  • Nosiče brašen – přední nosič musí být s těžištěm co nejblíže středu kola, no a zadní nosič brašen by zase měl být dost tuhý na to, aby se zamezilo rozkmitání jeho i dalších věcí uvnitř či okolo snad.
  • Jízdní kolo – asi ta nejdůležitější část, bez které to určitě nepůjde. Když je ale někdo nucen / zvyklý vozit několik desítek kilogramů, tak si to obvykle vyžaduje speciální vyztužení kostry, popřípadě jiné podobné úpravy.

Dejte si pozor i na to, že na cestě (jakéhokoliv typu) obvykle nejste sami, takže to v příliš nebezpečném terénu příliš nerozjíždějte. I po cyklotrasách nám chodí turisté, takže myslete i na ně. A to tím spíše večer, v mlze či za jiných horších podmínek.

Jaké kolo je k provozování cykloturistiky nejvhodnější?

Jelikož se většina cyklotras nalézá v lese a jede se tam po služebních lesních cestách, polních cestách, tak horské kolo v této věci má perfektní smysl a je to ideální volba. Někdo je ovšem i toho názoru, že stejně dobře poslouží i jakékoliv kolo, co zvládne namontování a převoz výše uvedené výbavy. 

Pár tipů k provozování cykloturistiky

Když se věnujete provozování cykloturistiky, tak je třeba pamatovat na to, že povezete nejenom váhu svoji, ale také vybavení. To si vyžaduje i větší jezdeckou opatrnost:

  • omezte svoji rychlost, speciálně ze svahu
  • nechte si více místa na zatáčky
  • nezastavujte hned vedle jiných kol (ano, včetně vlastních), ale dejte jim prostor, ať neblokujete cestu jiným
  • jezděte s vybavením a šaty, co vám zajistí celkový komfort
  • v rámci lepší podpory vás i vybavení přidejte do obou kol trochu vzduchu
  • dlouhé cesty se projeví i únavou rukou, je proto vhodné mít a kole i další typy řidítek a úchopu a ty střídat

Čtenáře dále zajímá

Doprava zdarma od 2 500 Kč
97% zboží skladem
Garance vrácení peněz
Kamenné prodejny